lördag 1 mars 2008

Våld

Jag har lekt lite med tanken på övergreppsbefriat våld. Eftersom våld idag används framförallt för att kontrollera och kränka människor så är det svårt att skilja dem åt. Kanske med rätta. Vilken funktion skulle våld i en värld där det inte alls kopplas ihop med övergrepp? Kan vi utforska och ta till vara på våldets unika egenskaper på ett främjande och stimulerande sätt? Vad händer med makten när den inte längre kopplas med våld?

För det handlar mycket om makt. Våld, liksom pengar är makt. Eller kanske ger pengar inflytande över strukturer som uppehålls av våld. Vilket i sin tur borde innebära att pengar är våldets fysiska form.

Jag tror också att det kan handla en del om illusionen av jämlikhet. Jämlikhet är ett självklart mål och medel för all verksamhet men vi gör den bara en otjänst genom att någonsin tro att den är uppnådd. Maktstrukturer skapas ständigt i relationer och samhällen och makt är något vi ständigt utövar och blir utsatta för. Men genom att bli medvetna om maktförhållanden så kan vi diskutera kring dem och bygga metoder för att att kringgå dess förtryckande egenskaper. För övrigt är det förmodligen bara dumt att heller inte se makt som ett effektivt verktyg för att uppnå mål. Och att maktstrukturer i sig behöver inte vara negativt så länge vi är medvetna om dem och kan rotera och förändra dem efter behov.

Det mest effektiva sättet att förtrycka någon är ju att få den/dem att tro att de inte är förtryckta, speciellt när förtryckaren inte ens själv ser sitt förtryck.

Nu börjar jag blanda tre stycken ämnen ganska fritt. Men se det som random babbel som kanske kan innehålla något av värde.

Jag hoppas att jag inte låter för mycket som en 90-tals tripple oppression anarkist genom att slänga mig för mycket med belastade begrepp som förtryck. Därför vill jag tillägga att maktstrukter oftast är ett självförsörjande system där alla delar egentligen verkar lika mycket för dess bevarande.

Synliggör makten, ifrågasätt dess legitimitet, har den ingen så förändra eller rasera den.

Inga kommentarer: